Woningcorporaties en digitalisering


We zitten onderhand al in de 2e maand van 2021. Koud hé? Als je het thuis warm hebt, dan zit je goed.

Nu we het toch over “thuis” hebben, ben ik benieuwd naar hoe de “thuis” situatie bij woningcorporaties en vastgoedeigenaren is? Bij veel vastgoedeigenaren is er een brede informatie vraag. Zowel op technisch als financieel gebied.

Alle branches in ons land kunnen profiteren van de digitalisering en de bijbehorende efficiëntieverbeteringen. Dit houdt in dat de digitalisering ook slim gebruikt kan worden door woningcorporaties/vastgoedeigenaren over het gehele land. Deze groep gebruikt diverse technische hulpmiddelen als gevolg van de digitalisering om eigen bedrijfsprocessen te verbeteren.

Sta even stil bij het feit hoelang een medewerker nodig heeft om informatie op te halen voor een specifieke woning. De originele bouwtekeningen liggen vast ergens in het archief opgeslagen. Ik heb klanten die vroeger soms een halve dag bezig waren met het zoeken naar bepaalde bouwtekeningen. Als je dagelijks of wekelijks het archief in moet duiken? Dan kom je zeker niet toe aan je eigen werkzaamheden. Ik ben hier gewoon heel eerlijk in, dit kan efficiënter.

Ik wil hier nu niet meteen naar een oplossing springen, ik ben op de hoogte van de meeste werkprocessen bij woningcorporaties, maar niet van iedere corporatie natuurlijk. Echter weet ik uit ervaring bij mijn huidige klanten dat de gevolgen van digitaliseren subliem zijn. Denk daarbij aan minder zoektijd, minder rekentijd, minder fouten, met minder mensen kan sneller hetzelfde werk worden gedaan. Stel dat je een volledig complex uitgewerkt hebt in één 3D model waarin je alle informatie stop over dat complex. Koppeling met onderhoudscontracten, koppeling met meerjarenbegroting, koppeling met energie labels en ga zo maar door. Stel dat je met 1 druk op de knop bouwtekening uit de jaren 70 kan terughalen en uitprinten? Stel dat de huurder bij mutaties zelf kan aangeven of de woning een wandje meer of minder heeft. Hoeveel tijd en geld kan je als corporatie hiermee besparen?

Ik ben benieuwd hoe jullie het hebben ingeregeld, ik denk dat je met het digitaliseren heel wat tijd en geld kan besparen in je proces, we zitten tenslotte in 2021. Al je data goed geordend hebben is het nieuwe succes. Klinkt dit interessant? Wellicht kunnen we persoonlijk kennis maken onder het genot van een (virtueel) kopje koffie en de mogelijkheden bespreken.

Groet, Hovhannes Grigoryan – Accountmanager ArchiDome

ArchiDome is onderdeel van ICN Group, een aantal toon­aangevende bedrijven die zich richten op organisaties die actief zijn in architec­tuur, bouwkunde, werk­tuig­bouw, infra­structuur en ICT. Wij leveren software, systemen, trainingen en bieden consultancy: IT- en HR-dienst­verlening op maat voor de optimalisering van ontwerp-, constructie- en beheerprocessen.

ArchiDome

Wethouder van Eschstraat 52
5342 AT Oss

Van Nelleweg 1, Hoofdkantoor 2.H2B
3044 BC Rotterdam

+31 88 39 77 313
info@archidome.nl

 

© 2021 ArchiDome BIM & Engineering