Woningcorporaties en digitalisering


Hovhannes Grigoryan | Accountmanager ArchiDome

We zitten weer in de wintermaanden. Koud hé? Als u het thuis warm heeft, dan zit u goed.

Nu we het toch over “thuis” hebben, ben ik benieuwd naar hoe de “thuis” situatie bij woningcorporaties en vastgoedeigenaren is? Bij veel vastgoedeigenaren is er een brede informatie vraag. Zowel op technisch als financieel gebied.

Alle branches in ons land kunnen profiteren van de digitalisering en de bijbehorende efficiëntieverbeteringen. Dit houdt in dat de digitalisering ook slim gebruikt kan worden door woningcorporaties/vastgoedeigenaren over het gehele land. Deze groep gebruikt diverse technische hulpmiddelen als gevolg van de digitalisering om eigen bedrijfsprocessen te verbeteren.

Sta even stil bij het feit hoelang een medewerker nodig heeft om informatie op te halen voor een specifieke woning. De originele bouwtekeningen liggen vast ergens in het archief opgeslagen. Ik heb klanten die vroeger soms een halve dag bezig waren met het zoeken naar bepaalde bouwtekeningen. Dagelijks of wekelijks het archief in moeten duiken? Dan komt u zeker niet toe aan uw eigen werkzaamheden. Ik ben hier gewoon heel eerlijk in, dit kan efficiënter.

Dagelijks of wekelijks het archief in moeten duiken? Dan komt u zeker niet toe aan uw eigen werkzaamheden.

Ik wil hier nu niet meteen naar een oplossing springen, ik ben op de hoogte van de meeste werkprocessen bij woningcorporaties, maar niet van iedere corporatie natuurlijk. Echter weet ik uit ervaring bij mijn huidige klanten dat de gevolgen van digitaliseren subliem zijn. Denk daarbij aan minder zoektijd, minder rekentijd, minder fouten, met minder mensen kan sneller hetzelfde werk worden gedaan. Stel dat u een volledig complex uitgewerkt hebt in één 3D model waarin u alle informatie stopt over dat complex. Koppeling met onderhoudscontracten, koppeling met meerjarenbegroting, koppeling met energie labels en ga zo maar door. Stel dat u met 1 druk op de knop een bouwtekening uit de jaren 70 kan terughalen en uitprinten? Stel dat de huurder bij mutaties zelf kan aangeven of de woning een wandje meer of minder heeft. Hoeveel tijd en geld kunt u als corporatie besparen hiermee?

Ik ben benieuwd hoe jullie het hebben ingeregeld. Ik denk dat er met het digitaliseren heel wat tijd en geld bespaart kan worden in het proces. Alle data goed geordend hebben is het nieuwe succes. Klinkt dit interessant? Wellicht kunnen we persoonlijk kennis maken onder het genot van een (virtueel) kopje koffie en de mogelijkheden bespreken.

Bel +31883977313 of neem contact op via het contactformulier.


Hovhannes Grigoryan is sinds 2019 werkzaam als Accountmanager bij ArchiDome. ArchiDome neemt bouwkundig teken- en modelleerwerk uit handen en treedt op als schakel tussen alle fases van een bouwproject. ArchiDome zorgt voor advies & begeleiding, BIM-modellering, en 3D visualisaties.


ArchiDome is onderdeel van ICN Group, een aantal toon­aangevende bedrijven die zich richten op organisaties die actief zijn in architec­tuur, bouwkunde, werk­tuig­bouw, infra­structuur en ICT. Wij leveren software, systemen, trainingen en bieden consultancy: IT- en HR-dienst­verlening op maat voor de optimalisering van ontwerp-, constructie- en beheerprocessen.

ArchiDome

Europalaan 18
5232 BC ‘s-Hertogenbosch

Van Nelleweg 1, Hoofdkantoor 2.H2B
3044 BC Rotterdam

+31 88 39 77 313
info@archidome.nl

 

© 2022 ArchiDome BIM & Engineering